fbpx

15 trends om rekening mee te houden bij start eigen bedrijf

+ 1 bonus trend

Vliegangst, curlingouders, kunstmatige intelligentie, polarisatie, participatiesamenleving en de VN-duurzaamheidsdoelen. Allemaal woorden die iets zeggen over de tijd waarin we leven. Trends dus. Hieronder 15 + 1 trends waar je rekening mee houdt als je start met je eigen bedrijf. Waarom wil je dat? Omdat inspelen op trends een van de belangrijkste voorwaarden is voor het opbouwen van een business en het binden van klanten.

trends-ondernemen

1. vergrijzing is booming

Het aandeel ouderen in de totale bevolking neemt toe. In de twintigste eeuw is het aantal 65-plussers in Nederland meer dan vertienvoudigd: van 0,3 miljoen in 1900 tot 3,6 miljoen in 2023. Daarmee nam het aandeel Boomers in de totale bevolking toe van 6% naar zo’n 20%. En dit aantal groeit fors door. Over 10 jaar is één op de drie Nederlanders 65+. En veel senioren hebben veel geld!

ondernemerstrend-vergrijzing

2. beleving versus gemak

Of je bestelt even een hap bij een bezorgdienst of je wilt echt een belevenis in een restaurant. Datzelfde geldt voor een supermakkelijke aankoop in een webshop versus een winkel waar je passie en beleving voelt. Beide trends zij hot en happening in Nederland.  zo’n eenvoudig en effectief verdienmodel. Voor bijvoorbeeld consultants, adviseurs, klusbedrijven en freelancers is dit nog steeds een no-brainer, omdat het vaak werkt als een tierelier.

3. Blockchain als trend

Sommigen geloven dat de uitvinding van blockchain meer impact heeft dan het internet. Zij noemen blockchain ook wel de ‘vijfde revolutie van de informatica’. De blockchain vult een belangrijk gat op het internet. Het creëert namelijk een internet waarop alle gebruikers elkaar kunnen vertrouwen. Begrijp je dit? Google verder. Geen idee? Zet dan niet in op deze trend. 

4. geen polarisatie maar verbinding

Corona, asiel, klimaat en stikstof zijn allemaal onderwerpen waar mensen lijnrecht tegenover elkaar staan. Soms vrienden en familie zelfs echt uit elkaar drijft. Steeds meer bedrijven en startende ondernemers zien deze polarisatie als een kans om zich te profileren als verbindende schakel. Zij zetten in op Samen. 

5. sociaal-economische gelijkheid

Rijken worden steeds rijker en armen steeds armer. Veel mensen verzetten zich tegen deze kloof. De Tony Chocolonely’s, Downies & Brownies en Armoedepasjes van deze wereld hebben niet voor niets de gunningsfactor. Startende ondernemers kunnen zich inzetten voor kansengelijkheid voor iedereen. Één voorwaarde: ben oprecht. 

NOA-trend-gelijkheid

6. Big data, Internet of things & clouds

Veel apparaten zullen in de toekomst voorzien zijn van een sensor die rapporteert naar de producent. IoT zorgt voor massa’s aan gestructureerde maar ook ongestructureerde data. Veel van deze data staat in de cloud. Dit zorgt voor een stijgende vraag naar analytics-tools die in één klik toegang geven tot een verscheidenheid aan databronnen in de cloud. 

7. eet lokaal als trend

Zalm die in Noorwegen wordt gevangen, in Marokko wordt verwerkt, in Italië wordt verpakt en in Nederland wordt gegeten. En bananen die bij de supermarkt goedkoper zijn dan de Elstar appel. De meeste mensen voelen aan hun water dat dit niet meer de juiste weg is. Lokale producten in het schap en op de menukaart, worden steeds belangrijker. 

8. nieuwe energie als trend

Wie durft nog ongeneerd 80 liter diesel in zijn auto te gooien? Of een energieabonnement af te sluiten dat voor 50% op Duitse kolen bestaat? En voel je het verschil tussen de elektrische PicNic-autootjes en de busjes van andere supermarkten? Hoe meer jij kunt aantonen met nieuwe energie te produceren of te leveren, hoe beter.jd dat mensen alles wilden hebben, is voorbij. 

9. minder co2 & meer compensatie voor opwarming

In het verlengde van de nieuwe energie, wil Nederland steeds meer CO2-neutraal zijn. KLM plant bomen. We hebben allemaal spaarlampen en Led-verlichting. En de groei van het aantal elektrische auto lijkt ook zonder waanzinnige subsidieregelingen niet meer te stoppen. Startende ondernemers zijn innovatief als het op duurzaamheid en klimaat aankomt.

NOA-trend-co2

10. participatiemaatschappij & kwetsbaren

Wel eens gehoord van Oma’s Soep of Oma Post? Nou, deze bedrijven bestaan echt en doen het ook nog goed. Waarom? Omdat ze zich richten op de kwetsbare medemens. Er zijn zelfs verdienmodellen rond de ondersteuning van mantelzorgers en 60+plussers die een nieuwe baan zoeken. Kwetsbaarheid is niet leuk, maar voor sommige startende ondernemers wel.

11. nieuwe nederlanders als trend

Een beetje een beladen en discutabel onderwerp, want wat is precies de definitie van Nieuwe Nederlanders of Migratieachtergrond. Hoe dan ook: in de steden heeft een kwart tot de helft van de kinderen ouders of voorouders met een niet-westerse achtergrond. Er zijn startende ondernemers die zich specifiek op deze doelgroepen richten.

12. deeleconomie ALS trend

Delen is het nieuwe bezitten. Zeker jongeren hoeven niet meer alles te hebben. Wat moet je met een eigen auto die 23 uur per dag stilstaat? Of een bladblazer die 363 per jaar in de schuur hangt te verroesten? Kennis en materialen delen is zoveel goedkoper, beter voor het milieu en voor het ontmoeten van nieuwe mensen. Denk maar eens aan AirBnB dat claimt dat je huis verhuren bovenal zorgt voor nieuwe vrienden.

NOA-trend-deeleconomie

13. Vegetarisch, minder dierenleed & minder bio-industrie

Er is geen restaurant meer waar je geen vegetarisch of veganistisch gerecht kunt bestellen. En wie noemt zich tegenwoordig niet flexitariër. Zelfs Unox heeft nu vegetarische knakworsten. Minder dierenleed (minder klimaatopwarming) is waar steeds meer mensen op aan slaan.

14. circulaire economie ALS trend

Plastic, kleding, asfalt en refurbished iPhones. We gooien steeds minder weg en we hergebruiken steeds meer. Zelfs huizen worden steeds vaker gebouwd met de gedachte om alle materialen ooit te kunnen hergebruiken. Natuurlijk gaat de circulaire economie om het verminderen van kosten, maar nog belangrijker is de duurzaamheidsgedachte. 

15. ehealth voor langer thuiswonen

Mensen willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. En dat wil de overheid ook, want zorg- en verpleeghuizen zijn peperduur. Daarom richten zoveel bedrijven zich op slimme toepassingen, waarmee senioren veilig en comfortabel in hun eigen huis kunnen blijven wonen. Van GPS-trackers voor mensen met dementie tot valdetectiematjes. En van zorghorloges tot online welzijnscoaches die de huisarts ondersteunen. Dit is een mega-groeimarkt.

bonus trend kunstmatige intelligentie

Bij Artificial Intelligence (AI) leren machines op basis van megaveel data om taken op de beste manier uit te voeren, problemen op te lossen, keuzes te maken en voorspellingen te doen, zoals wij als mensen dat zouden doen. In wezen bootsen deze machines dus menselijke denkpatronen na. Experts geloven dat AI de absolute trend is voor de komende 10 jaar. Er is geen sector waar AI niet van toepassing is. 

NOA-trend-ai

GOED OM TE WETEN
IN ONS ONDERNEMERS­PROGRAMMA kijken we samen naar trends voor jouw idee

× Heb je een vraag?