15 verdien-modellen voor starten eigen bedrijf
+ 1 bonus verdienmodel
Het zal je niet zijn ontgaan dat er steeds meer manieren zijn waarmee ondernemers geld verdienen. Welk verdienmodel past bij jou? In dit blog 15 verdienmodellen voor het starten van je eigen bedrijf. Laat je inspireren. Combineren mag.
1. Eenvoudige handel ALS verdienmodel
Laten we eenvoudig beginnen met old-school handel. Jij koopt of maakt een product en verkoopt dat voor meer geld. Niks mis mee. Een groot deel van de startende ondernemers verdient zo zijn of haar eerste boterham. Omdat het nog steeds 7 keer goedkoper is om een product aan een bestaande klant te verkopen dan een nieuwe te werven, is het goed om meteen bij de start na te denken hoe je een klant vaker laat kopen.
2. uurtje-factuurtje ALS verdienmodel
Nog zo’n eenvoudig en effectief verdienmodel. Voor bijvoorbeeld consultants, adviseurs, klusbedrijven en freelancers is dit nog steeds een no-brainer, omdat het vaak werkt als een tierelier. Je maakt uren voor een klant en stuurt een factuur met het aantal uren keer het uurtarief. Omdat deze ondernemers vaak weinig kosten hebben, is de marge meestal hoog. Reken maar uit hoeveel winst je maakt bij 100 uur werk à € 85 per uur met alleen de afschrijving van een laptop en bureaustoel als kosten.
Tip: creëer een ‘strippenkaart’ waarop je een x-aantal uren dienstverlening zet. Dit werkt effectief voor het binden van klanten.
3. abonnement ALS verdienmodel
Oké, we gaan een stapje verder: het abonnement. Misschien denk je hierbij in eerste instantie aan een krant, ANWB-lidmaatschap of de data op je telefoon. Maar het abonnementsmodel gaat verder dan dat. Voor bijna alles is een manier te bedenken, waarop de klant een vast bedrag per periode betaalt. Wekelijkse maaltijdboxen, maandelijks een nieuwe onderbroek op de deurmat, streamingdiensten, personal training in de sportschool of onderhoud van een website. Een abonnement is vanwege de vaste inkomstenstroom waanzinnig interessant.
4. advertenties ALS verdienmodel
Ook hier denk je misschien aan ouderwetse tijdschriften of televisiereclame. Maar je hoeft tegenwoordig geen uitgever te zijn om advertenties te verkopen. De meeste influencers krijgen geld als ze een geurtje of auto aanprijzen. En een beetje goed bezochte website kan zich al aanbieden voor Google advertenties. Zie ook affiliate marketing en Product as a Service (PaaS).
5. personalisatie ALS verdienmodel
Kindersokken met de namen van je kinderen erop geborduurd. Coffee-to-go bekers met daarop je eigen handgeschreven naam. En je eigen Strava of Spotify wrapped jaaroverzicht. Door je product of dienst persoonlijk te maken, kun je je onderscheiden. En niet onbelangrijk: een veel hogere marge vragen.
6. webshop ALS verdienmodel
Vroeger had je een duur pand nodig om je producten te verkopen. Veel goedkoper en makkelijker is het openen van je eigen webshop. Met sites als Shopify bouw je in een paar uur tijd al een prima webshop. En door slim te adverteren, bereik je snel een grote doelgroep. De echte commerciële online verkopers verdiepen zich ook in Bol.com en Amazon.nl. Je zult versteld staan hoeveel verkoopmogelijkheden je daar hebt. Kost je fiks wat marge, maar je bereik is groter. Als je wilt, regelen deze platforms ook de voorraad en verzending. Overigens zijn er ook handige applicaties om je eigen webshop aan die van bijvoorbeeld Bol.com te koppelen.
Lees meer over groei in aantal webshops
7. dropshipping ALS verdienmodel
Waar je bij een webshop zelf de voorraad hebt en de verzending regelt, heb je dat bij dropshipping niet. Pas als een klant jouw product koopt, plaats jij een bestelling bij een leverancier. Je loopt dus heel weinig risico. Alibaba is zo’n platform waarop veel dropshippers hun leverancier vinden. De leverancier verzendt vervolgens rechtstreeks naar de klant.
Goed te weten: dropshipping is een beetje op zijn retour vanwege lange levertijden en niet altijd betrouwbare partners.
8. Verhuren ALS verdienmodel
De tijd dat mensen alles wilden hebben, is voorbij. Lang niet iedereen hoeft zijn eigen bladblazer, elektrische fiets, dakkoffer of zelfs auto. Huren en delen is het nieuwe bezitten. Met bijvoorbeeld de verhuur van een verrijdbare douche voor mensen die een badkamer verbouwen, kun je een aardig bedrag per week vragen. Oké, de aanschafkosten zijn voor jou, maar die haal je er na niet al te veel verhuurdagen wel uit. Als je gaat rekenen wat verhuur je kan opleveren, houd dan wel rekening met onderhoud en verzekeringen.
Mooie voorbeelden van geld verdienen in de wereld van het delen is het Nederlandse Peerby en uiteraard AirBnB. Zij kopen zelf helemaal niets, maar bieden alleen een platform waar vraag en aanbod bij elkaar komt. En pakken daar natuurlijk een marge op.
9. product as a service (PaaS) ALS verdienmodel
Bij PaaS gaat het niet om Pasen of de Paashaas, maar zet je een product als dienst in de markt. Dat gebeurt vrijwel altijd in een abonnement. De gebruiker betaalt een vast bedrag per periode inclusief onderhoud, vervanging en verzekering. Jouw Ziggo of KPN digitale televisiekastje is daar een voorbeeld van. Tegenwoordig worden ook wasmachines, fietsen en zorghorloges in een servicemodel aangeboden. Na beëindiging van het abonnement krijg jij het product weer terug. Je biedt het dan weer aan de volgende klant aan. Dit verdienmodel past perfect in ‘minder verspilling’ en een circulaire economie.
10. pay per use ALS verdienmodel
In sommige gemeenten betaal je per keer dat jouw kliko wordt opgehaald. Zet je de kliko niet op straat? Dan betaal je die week geen heffing. In essentie gaat het hier om betalen per gebruik. En dat model van betalen voor hoeveel of hoevaak je iets gebruikt, is bezig met een opmars. Denk aan clouddiensten als Dropbox waar je betaalt voor aantal gigabites. Of de OV-fiets waar je per keer voor betaalt. Meestal ligt daar ook een basisabonnement onder. Ter inspiratie: zelfs kranten werken tegenwoordig met betalen voor wat je leest. Zij doen dat o.a. via Blendle waar je betaalt per artikel.
11. affiliate marketing ALS verdienmodel
Moeilijk woord, maar makkelijk in de praktijk uit te voeren. In het kort komt het erop neer dat je een ander bedrijf promoot op je eigen site of socials. Als iemand via jou koopt, krijg jij daar een bedrag voor. Die bedragen kunnen fors zijn. Zo hebben Booking en KLM er veel voor over om via jou een hotelkamer of vlucht te verkopen. Vaak werkt affiliatie marketing met links op je site of je socials. Maar ook influencers die een product aanbieden doen aan affiliate marketing. Een goede manier om jezelf als ‘uitgever’ aan te bieden zijn affiliate netwerken als Awin, Daisycon en TradeTracker. Maar ook Bol.com en Coolblue bieden affiliate programma’s aan.
Voorbeeld: als je op deze link naar Canva voor het maken van een logo of flyer klikt, krijgen wij hier een bedragje voor.
12. gratis of freemium ALS verdienmodel
Nog een mooi voorbeeld van een verdienmodel in opkomst. Je biedt je basisproduct of -dienst gratis aan. Voor uitgebreidere versies stuur je een factuur. Het freemium-model zie je veel bij apps, games en zakelijke diensten. Denk bijvoorbeeld aan een gratis eerste adviesgesprek, gratis kennismaking of gratis eerste werkuur. Als startende ondernemer word je vast geïnspireerd door bijvoorbeeld Mailchimp of Fivver.
13. lokaas ALS verdienmodel
Je hebt je vast wel eens verbaast hoe goedkoop een printer is. Nou, omdat printerbedrijven hun geld verdienen met cartridges. Datzelfde geldt voor koffiemachines & cups en scheerapparaten & mesjes. Maar ook een kapper kan goedkoop knippen en veel verdienen met de verkoop van premium shampoos. Overigens kan die kapper de knipbeurten ook in een abonnement verkopen.
14. service ALS verdienmodel
In het verlengde van het lokaasmodel kun je ook je service als verdienmodel hebben. Veel kleinere computerwinkels bijvoorbeeld verkopen niet alleen de laptop, maar hangen daar een onderhoudsservice aan. Dat zie je ook bij fietsen, installateurs (CV-ketel) en zelfs bij financiële dienstverleners met een jaarlijks ‘onderhoudsgesprek’. Groot voordeel van servicecontracten is natuurlijk de langdurige binding die je met klanten creëert.
15. licentie ALS verdienmodel
Je verhuurt de eigendomsrechten van je product, dienst of merk aan andere bedrijven. Zij betalen bijvoorbeeld om mokken en T-shirts te bedrukken met jouw beeldmerk. Ook een goede methodiek of slim trainingsprogramma dat jij bedacht hebt, kun je in licentievorm verkopen. Zo verkoopt Jobpersonality haar testen ook aan assessment- en uitzendbureaus. En kun je als bedrijf de methodiek van ‘365 dagen succesvol’ afnemen. Je kunt een licentie vanuit je eigen merk aanbieden of als white-label.
bonus verdienmodel betalen per resultaat
Deze is voor de durfals onder de startende ondernemers. Laat mensen zelf bepalen wat ze jouw product of dienst waard vinden. Als je goed werkt levert, krijg je vaak meer dan wat je oorspronkelijk dacht te kunnen vragen. Een andere manier van resultaatgericht afrekenen, is werken met snoeiharde doelen. Als ik jouw productieproces 10% goedkoper maak, krijg ik 25% van de bespaarde kosten. Of als ik 20% meer bezoekers naar je site haal, betaal je mij €1 per extra bezoeker.