wie is de doelgroep voor jouw bedrijf?
Durf te kiezen
Wie wil je jouw product of dienst kopen? Wiens probleem los je op? Ofwel: wie is de doelgroep bij de start van je eigen bedrijf? Hoe specifieker je bent, hoe specifieker en gerichter je kunt targeten. On- en offline. Waarom moet je in doelgroepen denken? En welke doelgroepen zijn er zoal? Je leest het hier.
Doelgroep wat is dat eigenlijk?
Een doelgroep is een groep mensen die dezelfde kenmerken heeft. Er zijn bijna oneindig veel doelgroepen. Van tennissers, tot meubelmakers. En van hobbyfotografen tot boerderijwinkels. Meestal maak je een slimme combinatie van kenmerken om een specifieke doelgroep te formuleren.
baken je doelgroep Af
Wie is jouw doelgroep? Klinkt als een eenvoudige vraag, maar dat is het niet. Iedereen wordt overspoeld met producten en diensten. Kijk maar eens hoeveel aanbiedingen jij op een dag voorbij ziet komen op TV, radio, billboards, Facebook, Insta, Tiktok, LinkedIn, e-mail, het lokale suffertje en een winkelstraat. Kom daar maar eens tussen. De truc is om je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven, zodat je precies weet hoe en met welke boodschap je ze moet bereiken.
maak je doelgroep klein | nichemarkt
Veel ondernemers denken groots als ze het over hun doelgroep hebben. Alle vrouwen tussen de 30 en 50 jaar. Of iedereen die een nieuwe badkamer wil. Of alle jongeren die op Insta zitten. Maar hoe groter jij jouw doelgroep formuleert, hoe lastig het is om ze te bereiken en om je te onderscheiden. Je kunt – zeker in het begin – beter kiezen voor een kleine doelgroep: een niche. Bijvoorbeeld vrouwen tussen de 30 en 50 die aan yoga doen in Utrecht en omgeving. Of hoveniers met 5 tot 10 medewerkers, die gespecialiseerd zijn in kleine tuinen.
Waarom wil je een afgebakende, kleine doelgroep
Het hele simpel antwoord: omdat die goed te bereiken is met (online) advertenties, nieuwsbrieven, beurzen en wat je nog meer kunt bedenken.
“De overeenkomst tussen V&D, Scheer & Foppen, Mitra Slijterij en MS Mode? Ze zagen iedereen als klant en zijn nu failliet.”
online adverteren
Op Google en de sociale media heb je heel veel mogelijkheden om een goede doelgroep te maken. Als een zakelijk account hebt, kun je eenvoudig eens grasduinen in alle mogelijkheden die er zijn. En hoeveel mensen er in die specifieke doelgroep zitten. Door met de kenmerken van de doelgroep te ‘spelen’, zie je online ook heel snel met wat dat met de aantallen doet. En uiteraard met de kosten om die te bereiken.
Zakelijke versus particuliere markt
Veel jonge startende ondernemers richten zich in eerste instantie op de particuliere markt. Waarom? Nou, omdat ze die kennen. Ze zijn namelijk zelf ook een particuliere koper. En daar is natuurlijk niets mis mee. Maar ga nog eens een avondje rustig zitten of maak een strandwandeling en denk eens na hoe je jouw product of dienst ook geschikt kunt maken voor de zakelijke markt.
Een simpel voorbeeld. Stel je verkoopt belegde broodjes. Hoeveel moeite kost je het om 100 broodjes per dag te verkopen voor € 5 per stuk aan de consument? Versus 20 broodjes per dag voor € 6 per stuk aan 3 MKB-bedrijven? Bovendien zijn er misschien nog wel mooie abonnementsmogelijkheden op de zakelijke markt. Daar houden ze namelijk erg van gemak.
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor bloemenverkopers (iedere week 3 verse boeketten voor op de balie), hoveniers (ieder kwartaal tuinonderhoud voor de bedrijfsvilla) of fietsenmakers (iedere 2 jaar een nieuwe bedrijfsfiets of fietsenplan, inclusief onderhoud)
Tip: je hoeft niet te kiezen. Veel bedrijven richten zich op beide markten.
particuliere markt
grote aantallen
snelle beslissers
meer kostenbewust
meer switch-gedrag
weinig aankoop
meestal weinig marge
veel marketingbudget
zakelijke markt
meer geld
gaat vaak over meerdere schijven
gemak boven prijs
langere klantenbinding
bulk aankoop
meestal forse marge
veel relatieonderhoud
aan welke kenmerken kun je denken?
Kijk eens naar jezelf. Jij hebt honderden kenmerken. En je past in honderden hokjes. De truc voor het bepalen van de juiste doelgroep, is een aantal kenmerken te combineren. Dus: werkende gescheiden vrouw van 35 jaar met een modaal inkomen met 2 jonge kinderen, die aan yoga doet, bij de Jumbo boodschappen doet en op Insta zit.
- Man of vrouw
- Leeftijd
- Woonplaats of regio
- Inkomensniveau
- Opleidingsniveau
- Gezinssamenstelling
- Branche of beroep
- Favoriete supermarkt
- Hoeveel online bestellingen per week
- Social media gebruik
- Interesses
- Soort huis
- Beroep
- Karaktereigenschappen
- Hobby’s
- Vervoersmiddel
- En zo zijn er nog heel veel
enkele interessante doelgroepen
- Jonge, werkende, hoogopgeleide moeders. Interessant vanwege hun constante koopgedrag in diverse productcategorieën. Ze willen het beste van hun gezin en zijn op de achtergrond vaak de beslissers. Bovendien hebben ze geld.
- Alleenstaande senioren. Het aandeel ouderen neemt toe. In de twintigste eeuw is het aantal 65-plussers in Nederland vertienvoudigd. In de twenties loopt dit aantal op naar 5 miljoen. Veel boomers hebben een fors vermogen. Een veel alleenstaande senioren zijn gek op bezorgmaaltijden, want tafeltje-dekje is op veel plekken wegbezuinigd. Tis maar een tip.
- Thuiswerkers. Sinds corona wordt er veel meer thuisgewerkt. En lang niet al die thuiswerkers halen de 10.000 stappen per dag. Kun je daar iets mee als personal trainer, sportschool of loopbandverkoper? Wij denken van wel. Vooral ook omdat in sommige gevallen ‘de baas of arbodienst’ betaalt.
buyer persona’s = ijkpersoon = voorbeeldklant
Wat ontzettend goed helpt om te weten voor wie je het allemaal doet, is een buyer persona maken. Een buyer persona is jouw ijkpersoon, jouw voorbeeldklant. De persoon die jou leuk vindt, die jouw product of dienst nodig heeft, die jou geld wilt betalen voor hetgeen je doet of levert. Met een persona breng je de doelgroep eigenlijk tot leven.
Verzin een naam, leeftijd, hobby’s, interesses, koopgedrag, problemen en wensen. Hoe leven ze, wat doen ze, waar gaan ze op vakantie, welke nieuwssites lezen ze etc. Hoe specifieker, hoe beter. Deze persoon hang je vervolgens op de muur en is jouw meetlat voor je website, de social media kanalen die je inzet, jouw posts die je maakt, je tone-of-voice, je beeldmateriaal etc.
Heb je meerdere doelgroepen? Maak dan meerdere persona’s.
Dit is een superhandige tool voor het maken van persona’s.
Hey startende ondernemer daarom ben jij hier
Heb je je al afgevraagd waarom je dit blog hebt gelezen? Nou, omdat jij een startende ondernemer bent. En wij op Google targeten op jou als startende ondernemer. Dat doen we met de juiste zoekwoorden, met dit slimme blog en met Google ads. Dus als je de doelgroep slim afbakent, dan weet de doelgroep je echt wel te vinden.