fbpx

website zelf bouwen of uitbesteden?

Je weet als ondernemer ongetwijfeld hoe belangrijk je website is voor je bedrijf.  Vaak is het één van de eerste dingen waar je ove nadenkt als je je bedrijf gaat starten. Maar ga je je website zelf bouwen of laat je het een ander doen? In dit blog gaan we je helpen om de voor jou beste keuze te maken.

website-zelf-bouwen-of-uitbesteden

Kan je zelf een website bouwen?

Is het mogelijk om als leek zelf een website te bouwen? Het korte antwoord is: ja, dat kan. Of het verstandig is om het zelf te doen, hangt helemaal af van je situatie en wie je bent.

 

  • Ben je een beetje technisch?
  • Vind je het leuk om dingen uit te zoeken?
  • Heb je voldoende tijd?
  • Heb je gevoel voor design?
  • Laat je je niet uit het veld slaan als iets niet in een keer lukt?

Als je je hierin herkent, dan kan je prima zelf een website bouwen. Let wel op hoe je dingen aanpakt. We komen dagelijks ondernemers tegen, die veel uren hebben gestoken in het bouwen van hun eigen website en dan alsnog tot de conclusie komen dat die niet werkt. Vaak hebben ze gekozen voor een goedkope oplossing of een ‘gemakkelijk’ systeem en blijkt achteraf dat ze hun tijd hebben weggegooid. Daarom geven we je verderop in dit blog een paar tips zodat je sowieso goed van start gaat. En kijk hier om ee vliegende start te maken.

 

website-bouwen-uitbesteden

Website bouwen uitbesteden

  •  Zie je computers als noodzakelijk kwaad?
  • Moeten bij jou dingen altijd in 1 keer lukken?
  • Is design niet echt jouw ding?
  • Zit je agenda al propvol?
  • Heb je voldoende budget om een professional in te huren?

Laat het bouwen van een website dan aan een professional over. Hieronder vertellen we je meer over hoe je de juiste websitebouwer kiest.

 

websitebouwer-kiezen

de juiste websitebouwer kiezen

Het kiezen van de juiste website bouwer is lastig als je daar zelf geen verstand van hebt. Veel mensen denken ‘een website is een website’ en weten niet precies wat een website goed of slecht maakt. Veel websitebouwers maken daar dankbaar gebruik van en bieden een website aan waarbij de prijs kwaliteit verhouding ver te zoeken is. Daarom geven we je hier achtergrondinformatie en tips die je helpen bij het kiezen van de juiste partij.

1 | Ken de Expertises

Voor het bouwen van een website zijn verschillende expertises nodig. Als je een website laat bouwen door een wat groter bureau zijn die verschillende expertises vertegenwoordigd in een team van professionals. Als je voor een ZZP-er kiest is het de vraag of deze persoon al deze facetten beheerst. Wellicht is het dan beter om de verschillende onderdelen door verschillende mensen uit te laten voeren. Expertises waar je mee te maken hebt zijn:

Marketing

Wat is je product? Wie is je doelgroep? Hoe spreek je deze doelgroep aan? Welke conversies moeten er op je website plaatsvinden? En hoe ga je dat bereiken?

Design

Het design van je website is bepalend voor de uitstraling. Wekt het vertrouwen? Past het bij je product? Past het bij je doelgroep? Is het design overzichtelijk en nodigt het de bezoeker uit om actie te ondernemen?

Techniek

De technische inrichting is bepalend voor het goed functioneren van je website. Is de website veilig? Is de website snel? Welke functionaliteit heeft de website? Is de website technisch geoptimaliseerd om beter gevonden te worden in Google? Is de website geoptimaliseerd voor alle devices?

Content

Een website moet natuurlijk ook inhoudelijk gevuld worden. Websiteteksten worden anders geschreven dan ‘gewone’ teksten. Spreken de teksten de bezoeker aan? Zijn de teksten kort en krachtig? Past de ‘tone of voice’ bij de doelgroep? Zijn de teksten geoptimaliseerd voor relevante zoekwoorden in Google? Zijn er goede foto’s, video’s en/of animaties?

hulp-kiezen-websitebouwer

Hulp nodig?

Weet je echt niet waar je die goede websitebouwer kan vinden? Stuur even een mailtje naar info@de-noa.nl met daarin je type bedrijf, wensen voor je website en eventueel je budget. Dan brengen we je graag in contact met de websitebouwer die het beste bij je past.

2 | Kies een CMS

CMS staat voor content management systeem. Er zijn veel verschillende systemen in omloop. Het is slim om te kiezen voor een systeem dat breed wordt ondersteund. Voor een startende ondernemer is WordPress bijna altijd het optimale systeem. WordPress heeft niet voor niets veruit het grootste marktaandeel.

marktaandeel-wordpress

De voordelen van WordPress:

 

  • Er zijn duizenden (vaak gratis) plugins toe te voegen, waarmee je eenvoudig alle mogelijke functionaliteit aan je website kan toevoegen, zoals een betaalsysteem, vragenlijst of SEO-scanner
  • Het is ‘open source’. Dit betekent dat wereldwijd ontwikkelaars constant nieuwe functionaliteiten toevoegen en dat het systeem te koppelen is aan ander systemen
  • Bijna alle webbouwers kunnen ermee werken
  • Het is gratis
  • Het is gemakkelijk zelf aan te passen en te onderhouden
  • Door het grote marktaandeel is het waarschijnlijk dat het systeem ook in de toekomst goed ondersteund blijft
  • Het is Google vriendelijk, met een goed ingerichte WordPress-site scoor je snel hoog in Google
  • Je kan gratis een webshop toevoegen met heel veel functionaliteiten. WooCommerce is het meest gebruikte webshop systeem voor WordPress. Ook aan WooCommerce kan je weer extra functionaliteiten toevoegen met verschillende plugins.

 

WordPress-website

3 | hosting en onderhoud

Naast de initiële kosten voor het bouwen van je website heb je na oplevering ook nog te maken met kosten voor de hosting en het onderhoud. Deze kosten worden meestal uitgedrukt in een maandtarief maar kunnen over de gehele levensduur behoorlijk oplopen. Dit zijn daarom hele aantrekkelijke inkomsten voor een websitebouwer. Zorg daarom dat het duidelijk is wat je ervoor krijgt.

onderhoud

Om een website goed en veilig te houden, moet er regelmatig onderhoud worden uitgevoerd. Dat bestaat meestal uit het uitvoeren van updates. Met enige uitleg is dat iets wat je gemakkelijk zelf kan doen. Het kan zijn dat er tijdens het uitvoeren van een update iets fout gaat. Om dat te herstellen vergt meestal meer technische kennis. Je kan dat onderhoud in het geheel uitbesteden, dan is het heel belangrijk duidelijk te hebben wat er ‘onderhoud’ wordt verstaan. Je wilt niet dat je op het moment dat er iets fout gaat alsnog met hoge kosten wordt geconfronteerd.

hosting

Om je website bereikbaar te maken op het internet, heb je een domeinnaam en een hostingprovider nodig. De hosting bestaat uit een server (computer) waar je website op draait en die is gekoppeld aan het internet. Daarnaast registreer je je eigen unieke domeinnaam die vervolgens naar die server doorverwijst.

Goede, snelle hosting is belangrijk. Je websitesnelheid is mede bepalend voor je score in Google. Daarnaast moet de hosting veilig zijn. Als je bedenkt dat er dagelijks 30.000 website worden gehackt, begrijp je waarom. Als er iets mis gaat, wil je dat er een backup beschikbaar is en dat je goed geholpen wordt met het oplossen.

Managed hosting

Managed WordPress hosting is een oplossing waarbij de hosting aanbieder je website snel en up-to-date houdt. Updates worden dan automatisch uitgevoerd. Mocht er een conflict ontstaan na het uitvoeren van een update, dan wordt de update teruggedraaid en word je daarvan op de hoogte gesteld. Zo houd je jouw website up-to-date zonder dat het je veel tijd kost.

de juiste hosting kiezen

Omdat hosting een lucratieve business is, bestaan er veel verschillende aanbieders die je proberen te lokken met aantrekkelijk kortingen (voor het eerste jaar) of bijvoorbeeld een gratis domeinnaam. Vaak biedt je websitebouwer ook hosting aan. Het is dan nog maar de vraag of de hosting van goede kwaliteit is. Door de vele aanbieders is hosting moeilijk te vergelijken, meestal geldt wel ‘goedkoop is duurkoop’. Als je zelf hosting wilt afsluiten, adviseren we om dat bij Siteground te doen. Daar krijg je snelle, betrouwbare WordPress-hosting voor een hele goede prijs.

siteground-wordpress-hosting

4 | Bepaal het doel van je website

Je zou het bijna vergeten. Je website is een middel om je ondernemersdoelen te bereiken en niet een doel op zich. Denk daarom na hoe je website helpt dat ondernemingsdoel te bereiken. Een goede websitebouwer denkt daarin met je mee. Hieronder beschrijven we een paar mogelijke doelen.

aantrekken van klanten

Belangrijk doel van een website is vaak het aantrekken van klanten. Hoe ga je dat bereiken? Natuurlijk moeten klanten via de website makkelijk contact met je op kunnen nemen, maar het is maar een enkeling die dat doet. Waarschijnlijk zal je klanten moeten verleiden om contactgegevens achter te laten door bijvoorbeeld iets gratis weg te geven zoals een whitepaper of e-book.

Merkbeleving

Je website is een eigen platform waarin je alle ruimte hebt om je merk en producten goed over het voetlicht te brengen. Zo zie je dat bedrijven die zelf niet direct aan consumenten verkopen veel aandacht schenken aan een website die deze merkbeleving positief beïnvloed. Kijk bijvoorbeeld naar de website van Lassie vol recepten, blogs en informatie.

Gebruiksgemak voor klanten

Een website kan ook gericht zijn om je klanten toegevoegde waarde te bieden. Denk bijvoorbeeld aan het online reserveren van een dienst, het geven van uitleg over het gebruik van je product of het inzien van een eigen dossier.

winkel

Dit spreekt voor zich, een webshop is een hele laagdrempelige manier om te beginnen met verkopen van producten en ook als je al een fysieke winkel hebt een mooi extra afzetkanaal. Bedenk wel dat een winkel pas werkt als je bezoekers krijgt. Om een succesvolle webshop te hebben moet je dus ook weten hoe je klanten aan gaat trekken.

moneymaker

Het verdienmodel van je bedrijf kan ook je website zelf zijn. Als het je lukt om bezoekers naar je website te trekken kan je daar geld mee verdienen. Je kan bijvoorbeeld tegen betaling blogs publiceren voor andere bedrijven met links naar hun website. Je kan ook advertenties van ander bedrijven plaatsen op pagina’s die door mensen uit hun doelgroep bezocht worden. Affiliate marketing is een mooie methode om inkomsten te genereren. Je krijgt dan een beloning voor elke bezoeker die je naar een andere website doorverwijst en die daar een product of dienst afneemt. Omdat je pas wordt betaald als er daadwerkelijk een aankoop wordt gedaan is de beloning hoger dan bij een gewone advertentie.

5 | Wie doet wat?

Bij het totstandkomen van een website is het daadwerkelijke bouwen vaak nog het minste werk. Er komen veel andere zaken bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan: bepalen structuur, ontwerp, copywriting, fotografie, inrichten SEO, koppelingen met diensten als Google Analytics en Search console. Zorg dat er geen misverstanden zijn over wie wat doet. Als een websitebouwer een website oplevert die je zelf nog helemaal moet vullen, gaat daar alsnog heel veel werk inzitten.

6 | rechten

Zorg dat het duidelijk is dat jij alle rechten hebt. Staat de url (website-adres) op jou naam? Heb je alle inlogcodes? Mogen er ander mensen aan je website werken? Heb jij het beheer over de hosting? Mag en kan je de website ten alle tijden verhuizen naar een ander aanbieder?

Je wilt niet dat er iets vervelends gebeurd, waardoor jij geen toegang meer hebt tot je eigen website.

7 | Templates

Websitebouwers bieden soms aan je website te bouwen aan de hand van een template. Lijkt op het eerste gezicht geen verkeerde keuze, je bespaart tenslotte op het design. Kijk hier toch mee uit. Je kiest er juist voor om het bouwen van je website uit te besteden, omdat je dan maatwerk krijgt. Als je webbouwer je dus een website in de vorm van een template aanlevert waar je zelf nog alles in moet zetten, ben je alsnog zelf je website aan het bouwen. Dan kan je het beter helemaal zelf doen. In een volgend blog geven we je tips over hoe je dat aan moet pakken.

lijst-websitevragen

8 | Beschrijf je wensen en vragen

Denk zelf goed na over de specificaties en wensen voor je website. Hoeveel en welke pagina’s wil je? Welke functionaliteit moet je website hebben? Hoe moet het ontwerp er uit zien (zoek voorbeelden van websites die je aanspreken). Wat is het doel en de doelgroep van de website? Hoe denk je bezoekers naar je website te trekken? Verzamel al je wensen en specificaties in een document met voorbeelden en links naar voorbeeldwebsites.

9 | Ga het gesprek aan met verschillende websitebouwers

Denk zelf goed na over de specificaties wensen voor je website. Hoeveel en welke pagina’s wil je? Welke functionaliteit moet je website hebben? Hoe moet het ontwerp er uit zien (zoek voorbeelden van websites die je aanspreken). Wat is het doel en de doelgroep van de website? Hoe denk je bezoekers naar je website te trekken? Verzamel al je wensen en specificaties in een document met voorbeelden en links naar voorbeeldwebsites.

stel al je vragen

Op basis van bovenstaande informatie kan je een aardige lijst met vragen opstellen, vraag in een gesprek dus iemand het hemd van zijn lijf! Je hebt als het goed is je wensen voor je website duidelijk op papier staan, gebruik deze lijst zeker als uitgangspunt.

Vraag om relevante voorbeelden en cases

Een goede website bouwer heeft al in het verleden bewezen dat hij iets goeds neer kan zetten. Vraag hem daarom of hij wat van zijn werk kan laten zien. Naast wat hij laat zien is hetgeen wat hij erover verteld minstens zo belangrijk. Heeft hij het gemaakt, omdat zijn klant het zo nou eenmaal wilt of heeft hij verder over nagedacht en keuzes gemaakt op basis van performance, vindbaarheid in Google, marketingoverweging en conversiedoelen?

Meedenken is belangrijk

Een webbouwer die goed meedenkt is van onschatbare waarde. meedenken kan op verschillende niveaus. Een goede digitale partner denkt mee over hoe jij online je bedrijfsdoelen kan halen. Het gaat uiteindelijk niet om wat een website kost, het is veel belangrijker wat hij oplevert.

10 | Vraag een offerte aan

Waarschijnlijk ben je uit de gesprekken met de webbouwers een stuk wijzer geworden. Bepaal nu wat je wilt en vraag op basis van de door jouw bedachte wensen en specificaties een offerte aan. Natuurlijk is het handig om meerdere offertes aan te vragen. Zorg wel dat je geen appels met peren vergelijkt.

11 | Kies je partner

Als je een websitebouwer kiest ga je waarschijnlijk voor langere tijd een samenwerking aan. Natuurlijk is prijs belangrijk maar kijk vooral ook naar andere zaken. Je gevoel moet goed zijn, samen gaan jullie de online wereld veroveren!

wat-kost-een-website

Wat kost een website?

Na het bovenstaande gelezen te hebben, begrijp je dat deze vraag moeilijk te beantwoorden is. Het bouwen van een website kost gewoon tijd. Als een website dus weinig kost, komt dat doordat er is bespaard op uren of doordat iemand werkt voor een laag uurtarief. In beide gevallen kan je vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de opgeleverde website.

Dat werkt natuurlijk ook de andere kant uit. Als je een team van specialisten inhuurt zal je ongetwijfeld een hele mooie en goede website krijgen. De vraag is of dat pixelperfecte design nodig en doorslaggevend is voor het behalen van jouw online doelen.

Om toch een indicatie te geven, houd voor een goede website met basisfunctionaliteit voor een startende ondernemer rekening een bedrag van tussen de 2.000 en 3.000 euro. Voor een ingerichte webshop kan daar nog 1.000 euro bijkomen.

.

zelf-website-bouwen

Toch zelf aan de slag?

Als je een beetje handig bent is dat best te doen. Zeker als je gebruik kan maken van een goede template met WordPress Builder. Voor de enthousiaste doe-het-zelvers die wel goed willen starten heeft de NOA een ‘Website start set-up’ ontwikkeld. Je website wordt dan technisch helemaal voor je ingericht met de juiste tools, plugins en hosting. Je krijgt een inlog en kan gelijk starten met bouwen.

NOA-mens-achter-ondernemer

GOED OM TE WETEN
IN ONS ONDERNEMERS­PROGRAMMA kijken we zeker ook naar de mens achter de ondernemer

× Heb je een vraag?