fbpx

Een slimme bedrijfs­naam bedenken

voor snel succes

Het eerste dat je gaat doen als je gaat ondernemen is je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je moet dan een naam opgeven (handelsnaam). Best lastig om even een bedrijfsnaam te bedenken. Hier krijg je een paar gouden tips van naamexpert Floris Hülsmann, speciaal voor jonge ondernemers. Met zijn bedrijf Namarama helpt hij bekende merken aan de beste namen.

Bedrijfsnaam-bedenken

    Tip 1 – Schrijf je in met je eigen naam

    Ik raad mensen altijd af om hun eigen naam als bedrijfsnaam te nemen. Toch ga ik je vertellen waarom dat voor nu wél de beste keuze is.

    Ondernemen is plannen maken. En plannen kunnen veranderen. Dus zelfs als je nu zeker weet dat je bijvoorbeeld keukenapparatuur gaat verkopen, dan is het zomaar mogelijk dat je je een maand later toch liever badkamerartikelen wil richten. Dan is het niet handig als je bedrijf Keukenspul heet. Of misschien weet je nu nog helemaal niet wat je gaat doen. Dan is je eigen achternaam nog steeds de beste keuze. Want… je mag altijd een nieuwe handelsnaam er gratis bijzetten. En als je zeker weet wat je gaat doen, dan kun je die naam makkelijk online opgeven bij de Kamer van Koophandel. Dus ik zeg niet dat je achternaam een goede bedrijfsnaam is (want niemand begrijpt dan wat jij verkoopt). Maar het is wel de handigste naam om snel mee van start te gaan.

    inschrijven-kvk-met-eigen-naam

    tip 2 – bedenk een begrijpelijke bedrijfsnaam

      Als je eenmaal ingeschreven bent en je weet wat je wil gaan doen, dan kun je gaan nadenken over je bedrijfsnaam. Je kunt twee fouten maken bij het bedenken van die naam. Of je wordt veel te creatief, waardoor niemand begrijpt wat je bedoelt. Of je bent veel te eenvoudig, waardoor mensen wel snappen wat je bedoelt, maar je geen extra waarde geeft. Zoals ‘vakantie.nl’. Ik snap wel dat ze reizen verkopen, maar er zit weinig sfeer in. Dan liever ‘Cheaptickets’, dan weet ik tenminste dat het over een goedkope vakantie gaat. Stel je eens voor dat Instagram de naam ‘Fotokijken’ had gekregen. Dat klinkt toch niet?

      tip 3 – bedenk de beste bedrijfsnaam voor je klanten

      De fout die veel ondernemers maken is dat ze het alleen over zichzelf hebben. Maar wie gaat jou uiteindelijk geld opleveren? Juist, je klanten. Probeer dus je in te leven in de mensen die bij jou iets gaan kopen. En zoek dan naar een naam die daar goed bij past. Stel je gaat tassen verkopen, wat wil jouw klant dan horen? Zeg nou zelf, een naam als ‘Gooi Je Geld In M’n Tassie’ is een stuk minder aantrekkelijk dan ‘LuxoTasso’.

      Bedenk-een-naam-die-past-bij-je-klant

      Tip 4– Wees anders dan de rest

      Dit is iets wat je nog heel vaak zult horen als je je in ondernemen en marketing verdiept. Vaak klinken heel veel namen uit een bepaalde branche heel erg hetzelfde. Lekker veilig zou je denken. Ik denk dan altijd aan het voorbeeld van Jos Burgers en zijn koeien in de wei. De koeien die bij elkaar gaan staan, zullen lastig gras kunnen eten. Ze eten het voor elkaars neus weg, ze poepen erop, ze staan letterlijk in elkaars sh*t! Maar de koe die in haar eentje een eindje verderop gaat grazen, heeft al het groene gras voor zichzelf. Wees die koe die niet in de kudde wil staan. Zo kun je ook met je naam zorgen dat je echt anders bent en je eigen plek in de markt opeist.

      Extra tip–  Je bedrijfsnaam wordt geld waard

      Instagram is op een gegeven moment verkocht aan Facebook voor 1 miljard dollar. In de papieren staat dan waar dat geld voor betaald was. Natuurlijk voor de app, de gebruikers van de app en de werknemers bij Instagram. Maar ook de bedrijfsnaam vertegenwoordigde een groot deel van die waarde. Hadden ze dat ook gekregen als ze zichzelf ‘Fotokijken’ hadden genoemd? Ik denk het niet. Dus ook lijkt verkoop van je bedrijf heel ver weg, het is altijd een mogelijkheid. Daarom is het niet handig als jouw bedrijf nog jouw eigen achternaam draagt.

      floris-hulsman-naamexpert

      Floris Hülsmann, is naamexpert bij Namarama en onder andere bekend van zijn boek “Maak je naam onvergetelijk”.

      In zijn gratis e-book ‘Check je naam’ krijg je nog meer belangrijke tips over het maken van je naam. Dat kun je hier bestellen.

      nederlandse ondernemers academie

      Binnen een uur hadden we onze naam bedacht, de Nederlandse Ondernemers Academie. Lekker beschrijvend en helder. Maar wel beetje lang om in te tikken. Daarom meteen ook de-noa.nl als url geclaimd.

      Natuurlijk bedenken de deelnemers aan ons programma ook een bedrijfsnaam. Een paar leuke namen die onze deelnemers bedacht hebben:

      – Cooperco – fashion
      – Sailalong – zeilboottrips
      – Centstock – startupaandelen
      – AltijdThuisKluis – pakketbrievenbus

      werk in ONS ONDERNEMERSPROGRAMMA aan je eigen business idee

      Natuurlijk is er meer nodig dan een naam om je eigen bedrijf te starten. Heb je daar nog wat extra hulp bij nodig? Kijk dan eens naar ons toffe ondernemersprogramma van 4 maanden voor jongens en meiden tussen de 17 en 24 jaar. En nee, geen probleem om mee te doen als je nog geen bedrijfsidee hebt. Dat idee gaan we heel snel samen vinden.

      × Heb je een vraag?