fbpx

Welke

Con­curren­tie strategie kies jij?

Bij de start van je eigen bedrijf

Wat je ook gaat verkopen of leveren, je hebt altijd te maken met concurrenten. Het goede nieuws: daar kun je op inspelen. Maar welke concurrentiestrategie kies je bij de start van je eigen bedrijf? Grofweg kun je uit 5 strategieën kiezen. Je leest hier welke het meest passend is voor jou.

concurrentiestrategie-bedrijf-starten

1 dingetje vooraf

Wie is de concurrent van Harley Davidson? Je denkt misschien aan Yamaha, Honda of BMW motoren. Dat is deels waar. Maar veel Harley’s worden gekocht door mannen van middelbare leeftijd met een … tja … midlife-crisis. Zij kiezen niet tussen een Harley en een BMW, maar tussen een Harley en een cabrio of zeilboot. En de vrouwelijke Coca Cola light drinker (en dat zijn bijna alle light-drinkers) overweegt geen Fanta of Sprite, maar een watertje. Kortom: start de zoektocht naar de beste concurrentiestrategie met na te denken over wie jouw concurrent nu precies is.

Tip

Vraag eens aan de fietsenmaker bij jou in de buurt, wie zijn concurrent is. De fietsenmaker verderop of Coolblue?

Strategie 1 | goedkoop

Beste prijs jij bent de goedkoopste

Je zorgt dat je de goedkoopste bent. Hiervoor focus je op efficiency, slim inkopen en grote volumes met kleine marges. Deze strategie is altijd een beetje gevaarlijk. Er kan namelijk zomaar iemand nog goedkoper zijn. Met deze strategie kun je wel een paar mooie one-liners inzetten: ‘Nergens anders goedkoper.’ ‘Vind je dit product elders goedkoper, dan krijg je het verschil terug.’ En: ‘Goed voor jezelf, goed voor je portemonnee.’

Voorbeelden

Aldi, C&A, De Bedden Discounter en Ryanair

Stategie 2 | Premium

beste kwaliteit jij bent een premium

Jij levert simpelweg het beste product of de beste dienst. Je focust continu op kwaliteit en zorgt dat je het altijd een stap beter doet dan je concurrent. Beste kwaliteit kan over veel zaken gaan: materialen, service, leveringssnelheid, levensduur, garanties etc. Groot voordeel van deze strategie is dat je een hogere prijs kunt vragen en dus een hogere marge hebt.

Voorbeelden

Bijenkorf, Apple, Perrier Water, Center Parcs en Singapore Airlines

Hack yourself!

Als je op deze pagina bent en je wilt een bedrijf starten, kun je jezelf de volgende vraag stellen: waarom ben ik eigenlijk nog niet gestart?

We kunnen je geruststellen, het ligt niet aan jou 🙂 Een onderneming starten is megaspannend. En als iets spannend wordt, bedenkt ieder mens 1000 redenen om het (nu) niet te doen. Je kent vast het woord ‘uitstelgedrag’. 

Oplossing? Wees jezelf te slim af. Zorg voor een stok achter de deur. Doe nu iets waardoor je er niet onderuit kan. Bijvoorbeeld door je in te schrijven voor 1 van onze ondernemersprogramma’s.

Strategie 3 | klantervaring

Beste klantervaring je hebt geweldige reviews

Je klanten zijn dol op jou. Je weet ze steeds weer te verrassen door een persoonlijke benadering en excellente service. Het is een feestje om bij jou te kopen. Dat vind jij niet alleen, maar vooral je klanten vinden dit. En dat laten ze blijken met 5 sterren, geweldige reviews en onwaarschijnlijk mooie testimonials.

Voorbeelden

CoolBlue, Elizawashere, Money Bird en ANWB

concurrentiestrategie-klantervaring

Strategie 4 | Well done

Beste prijs-kwaliteit je bent bovengemiddeld

Je product/dienst is niet excellent, maar wel bovengemiddeld. En ook je prijs ligt iets boven het gemiddelde. Daar krijgt de klant wel wat voor terug. Net even meer advies, persoonlijke aandacht, beleving of verpakking. Of een goede chatfunctionaliteit op je site, een razendsnelle reactietijd of aangenaam coulante leveringsvoorwaarden. Veel bedrijven met deze strategie gebruiken de slogan ‘Niet goed, geld terug’.

voorbeelden

Cosmo Hairstyling, Zalando, Nespresso en Vacansoleil

Strategie 5 | kies niet

Stuck in the middle je wilt of durft niet te kiezen

Je doet maar wat en kiest niet bewust voor een concurrentiestrategie. Er zijn ondernemers die het daarmee redden. Maar er zijn nog veel meer voorbeelden van ondernemers die met deze Stuck-in-the-middle-strategie kopje onder gaan. Alles bieden voor iedereen tegen gangbare prijzen … think twice is ons advies.

    voorbeelden

    V&D, Edah, Philips huishoudelijke artikelen, Scheer & Foppen en COOP supermarkten (deze laatste is aan het re-branden)

      Goed uit de startblokken komen met onze gratis online training

      De Nederlandse Ondernemers Academie heeft samen met tientallen ondernemers een online programma ontwikkeld voor startende ondernemers zoals jij. In het programma word je stap voor stap door de beginfase van je eigen bedrijf geloodst. Maak er nu helemaal gratis gebruik van.

       

      • Leren door meteen te doen
      • 60 uur tips en trics
      • Leuke opdrachten
      • Ontwikkeld door gecertificeerde business coaches
      • Een geweldige boost voor je idee en jezelf

      Heb je een idee? Heb je een vraag? Wil je even overleggen? Neem gerust contact met ons op.

      × Heb je een vraag?